Hva er SEO?
SEO er en forkortelse for «Search Engine Optimization», eller søkemotoroptimalisering på norsk. En fellesbetegnelse for teknikker som går ut på å gjør en nettside bedre synlig i søkemotorer på internett.
Hensikten med SEO er at en nettside skal dukke opp øverst eller blant de øverste på en liste i et søkeresultat. Tidligere var det slik at søkemotorer baserte sine søk på rene søkeord, men i dag er denne prosessen blitt mer komplisert. Nå er dette blitt mer avhengig av kvalitet på innhold på nettsiden, tillit, relevans, brukeropplevelsen, link-popularity og deling på sosiale tjenester.
Hvorfor søkemotoroptimalisering (SEO)?
Siden Google står for rundt 90% av all trafikken fra søkemotorene og mer enn 60% av all trafikk på verdensbasis, kan man gå så langt som å si at hvis du ikke er synlig i Google på de søkeordene (nøkkelordene) som er viktig for ditt nettsted, så er du usynlig på Internett. Ingen finner da nettsiden din og alt arbeidet du har lagt ned i den er bortkastet.
Søkemotoroptimalisering går i praksis ut på å skape en best mulig plassering i SERP (Search Engine Result Page) for utvalgte nettsider (landingsider) på søkeord som er viktige for denne siden og virksomheten. Det er ikke mulig å kjøpe seg en plassering i søkeresultatene til Google. Plasseringen må du gjøre deg fortjent til gjennom målrettet søkemotoroptimalisering av dine landingsider. Det vil si de sidene du ønsker skal komme opp når noen søker på et bestemt søkeord eller søkekriterie.
Litt historikk
Kriteriene søkemotorne legger til grunn for å beregne rangeringen av søkeresultatene kalles søkemotoralgoritmer. I begynnelsen (1996) var det søkeordene som var det viktigste for Google, og webutviklere brukte da blant annet «Meta KeyWord«, en META-tagg i HTML-koden, til å fortelle Google hvilke søkeord siden omhandlet. Problemet med algoritme som er basert på søkeord, er at det er enkelt å misbruke den. Derfor har Googles gjort store endringer på algoritmen i løpet av sine 18 år.
I 2010 hadde Google over 350 ulike rangeringskriterier i sin algoritme. Det er med andre ord en komplisert prosess å beregne en nettsides rangering på et enkelt søkeord eller et søkeuttrykk, og mange av disse algoritmene er hemmelige. Noe som gjør jobben ekstra vanskelig for oss som jobber med SEO.
Før 2011 var imidlertid manipulering av søkeresultater et stort problem i følge Google – søkemotoren ble spammet for å oppnå høyere rangering. I 2011 introduserte Google derfor en ny algoritmen (Google Panda), for å bekjempe denne manipulasjonen. Fokus i algoritmen ble endret fra rene søkeord til brukerbaserte opplevelser.
I løpet av de siste årene har Google lansert et par nye algoritmer. I 2012 kom Google Penguin, før de lanserte Google Hummingbird i 2013.
Google har forlatt søkeord-basert søk til fordel for semantiske søk, men de legger stadig større vekt på såkalt LSI-indeksering – Latent Semantic Indexing (LSI) – en indeksering av søkeord som ligner på hverandre.
Hva legger Google vekt på når de skal rangere siden din?
Googles algoritme har endret seg mye i løpet av de siste årene, i hvert fall i måten søkemotoren rangerer nettsider. De grunnleggende prinsippene gjelder imidlertid fortsatt, da formålet med søkemotorene er å finne det innholdet folk søker etter. Som jeg forklarte over er heldigvis algoritmene endret de siste årene, noe som gjør det enklere for «ærlige» folk som deg og meg å oppnå god rangering over tid.
Google legger idag vekt på fem hovedkriterier når de skal rangere en nettside i sine søkeresultater (SERP):
- TILLIT- Hvor stor tillit har Google til ditt domene og nettsidenes innhold?
- RELEVANS – Hvor relevant er sidens innhold i forhold til søkekriteriet?
- ORIGINALITET – Hvor originalt er sidens innhold i forhold til andre sider?
- POPULARITET – Hvor populær er siden din i forhold til lignende sider?
- BRUKEROPPLEVELSE – Hvilken brukeropplevelse gir siden de besøkende i forhold til andre?
Tillit
Tillit er et kriterie Google har begynt å vektlegge i stadig større grad de siste 5 årene for å bli kvitt spammere, hackere og andre useriøse nettstedeiere.
Før du har fått tillit hos Google er det idag umulig å oppnå en førstesideplassering på populære søkeord. Eksempler på hvem som ikke har tillit hos Google er domener som nettopp er blitt registrert. Google setter idag alle nyregistrerte domener i «SANDBOX» til de har fått anledning til å sjekke nettstedet skikkelig for malware o.l. og kontrollert innholdets originalitet og opphavsrettighetene til materiellet som legges ut. Hvor lang tid det tar før domene forlater «Sandbox» er ukjent, men normalt tar dette minst 1 måned.
Tillit oppnås ikke over natta. Når domene er kommet ut av sandbox, begynner den viktigste jobben – nemlig å vise at Google kan ha tillit til ditt nettsted og innholdet ditt. Selv om du gjør alt korrekt og jobber daglig med nettstedet ditt tar det idag minst 1/2 år før du kan regne med å få en Topp10 plassering på mye brukte søkeord og søkeuttrykk. Bruker du ikke tid på dette, vil du aldri få det.
Tre faktorer spiller en stor rolle for å oppnå Googles tillit. Dette er faktorer som viser seg å være vanskelig å manipulere eller jukse seg frem til:
-
Autoritet
Med dette menes hvor viktig eller seriøs Google anser din nettside. Hvis for eksempel en annen nettside, som Google allerede har tillit til, har en lenke til din nettside, er det positivt for din nettside, altså vil din nettside få større autoritet. Når Google vurderer autoriteten til domene, ser de ikke bare på hvem som linker til deg. De vurderer også deg som eier – er du en kjent hacker, spammer eller spreder av malware, navnetjenerne og serverne du benytter – er de host for kjente spammere, hackere eller spredere av malware, hosting-leverandøren – er leverandøren du benytter en svartelistet aktør, og selve topp-domene type. GOV har f.eks. langt større autoritet enn et .biz eller .info domene. -
Innhold
Kvalitetsinnhold er helt konge. Har din nettside et grundig innhold, som har et godt svar på et spesifikt spørsmål, vil tilliten øke. Kopierer du innholdet fra andre sider eller legger ut materiell som andre eier opphavsrettighetene til, gir dette alt annet enn tillit. Faktisk prøver Google å avdekke og fjerne alt ulovlig materiell andre eier opphavsrettighetene til. De straffer eller fjerner helt sider som er helt eller delvis kopiert fra andre steder. Styr derfor unna simple triks som dette og sats heller på originalt kvalitetinnhold. -
Alder
Det handler om hvor lenge siden domenet ditt ble tatt i bruk, altså hvor lenge siden Google oppdaget det. Nye domener har liten tillit.
Popularitet
Jo mer populær en side er, jo høyere kommer den også opp i søkeresultatene. Dette fordi Google tenker at en side som 1000 andre nettsteder linker til må være bedre enn enn nettside som ingen eller bare noen få har linket til. Det må være en grunn til at disse nettstedene har fått så mange linker til seg i forhold til andre på nettopp disse søkeordene Google mener siden handler om. Derfor gir de disse sidene en topp-plassering i søkeresultatene.
Bildet her til høyre skal demonstrere Googles algoritme. Nettsider som har flere lenker fra andre nettsider, får høyere PageRank enn andre. PageRank er idag den viktigste enkeltfaktoren for hvilken plassering et nettsted får i SERP, og er hovedsakelig et uttrykk for «link popularitet». Det vil si hvor mange andre nettsteder som har linket til deg.
Når Google innførte denne endringen skapte dette et stort marked for nettverk hvor folk kunne kjøpe linker fra 1000-vis av andre nettsteder for å øke sin link-popularitet og dermed også sin PageRank. Dette ble fort oppdaget og Google gjorde om algoritmen til å se på hvor relevant linken er og hvilken tillit Google har til dem som har linket til deg, samtidig som de gjorde slike lenkenettverk ulovlig. Oppdager Google idag at du deltar i et slikt lenkenettverk, vil dette ikke bare ødelegge din rangering. Du kan også risikere å bli utestengt fra Google og da blir det umulig å finne domene – uansett hva du søker etter.
Sosiale tjenester kan absolutt bidra til å øke tilliten hos Google. Hvis mange brukere liker nettsiden din, og deler den videre på for eksempel Facebook og Twitter, vil Google tolke dette som nettsiden din har høy kvalitet. Selv om dette har begynt å telle, legger de fortsatt største vekt på inngående linker fra andre nettsteder med høy tillit og relevans i forhold til søkekriteriet.
Skal du komme høyt opp i søkemotorene må du lage en lenkeprogram som har som formål å skape så mange kvalitetslenker som mulig til ditt nettsted. Registrer deg i alle relevante firmakataloger, produktkataloger, emnekataloger osv. Legg også igjen en link til nettstedet ditt hver gang du blogger om noe som er relevant i forhold til din side.
Relevans
Relevans vil si hvor relevant siden din er i forhold til søkekrieriet det søkes etter, og hvor relevante dine inngående lenker er i forhold til nettsiden din.
Har du et nettsted som først og fremst omhandler hoteller og skriver et lengre avsnitt om skadedyr som lever i området hvor hotellet ligger, vil denne siden ikke få en førstesideplassering i søkeresultatene til Google hvis noen søker etter «skadedyr», da relevansen mellom søkekriteriet og siden din er svært dårlig. Søkekriteriet «skadedyr» vil gi treff på leksikon som forklarer hva et skadedyr er og hvilke typer som finnes og nettsteder som spesifikt omhandler skadedyr generelt. De vil ikke gi et nettsted som omhandler «hoteller» en førstesideplassering på søkeordet «skadedyr», selv om de skulle skrive en egen side om hva et skadedyr er og hvilke typer som finnes. Relevansen mellom det Google mener nettstedet generelt omhandler og søkeordet du ønsker å bli funnet på er dårlig.
Det samme ressonemanget gjelder for inngående linker. Linker fra nettsteder som omhandler skadedyr og biler har ingenting med hoteller og hotelldrift å gjøre. Slik inngående linker vektes derfor svært lite, da relevansen er svært liten. Motsatt effekt får du hvis andre hoteller linker til deg. Her er relevansen topp og du får dermed full uttelling for linken. Tilliten er også noe som vektlegges sterkt i denne sammenheng. Noe som gjør at en link fra et hotell som har en høy PageRank teller vesentlig mer enn link fra en som har en lav PageRank.
Når relevansen skal vurderes legger de også vekt på avstanden mellom søkeren og ditt nettsted og forretning. Google regner med at de som søker først og fremst ønsker å få informasjon og tilbud fra nettsteder og virksomheter som holder til i nærheten av hvor de bor (samme land eller fylke). Google gir derfor nettsteder som holder til rett i nærheten av søkeren høyere rangering enn nettsteder som holder til i andre land. Dette avgjøres ved å sjekke IP-adressen til ditt nettsted hvis de ikke klarer å indeksere din besøksadresse og sammenligne den med IP-adressen til søkeren.
Språket betyr også mye i relevans vurderingen. Google translate service kan oversette de fleste språk idag, men de vil svært skjelden presentere engelske søkeresultat for nordmenn som søker på norsk i Google. Norske nettsteder med norsk språk for med andre ord en høyere relevans enn utenlandske nettsteder på andre språk. I denne sammenheng vurderer de også topp-domene. Studier viser at .no domener gir høyere rangering når nordmenn søker på norsk enn andre nasjonale topp-domener, f.eks. .us, .eu, .se, .de osv, selv om disse nettstedene er skrevet på norsk.
Originalitet
Relevans er imidlertid ikke nok i seg selv. Kopierer du relevant innhold fra andre sine nettsider, er siden din ikke noe annet enn en kopi. Søkemotorene liker ikke kopiert innhold. De prøver å finne orginalteksten og ekskludere sider som ikke er noe annet enn en kopi av en annen side.
Relevant innhold, uten orginalitet har dermed ingen påvirkning for din rangering. Skriv derfor egne originale artikler, med et innhold som ikke er kopiert fra andre nettsteder hvis du ønsker å komme høyt opp i rangeringen til søkemotorene.
Brukeropplevelse
Brukeropplevelsen er den femte hovedfaktoren Google vektlegger når de skal avgjøre en sides rangering i SERP. Med brukeropplevelse menes hvor godt brukeropplevelse de som besøker siden får når de kommer til den. Google prøver å stimulere til best mulig brukeropplevelse og ser derfor blant annet på:
- Ytelse/hastighet – hvor rask er siden? Hvor lang tid tar det å åpne den? Google straffer sider som er tunge og som det tar lang tid å åpne, da de mener trege og tunge sider gir brukerne en dårlig brukeropplevelse. Fokuser derfor på hvordan du kan holde størrelsen på siden din nede til et minimum, uten bruk av ny teknologi. Spesielt teknologier som ikke standard er innebygd i alle nettlesere.
- Malware – nettsteder som sprer virus, trojanere og annen malware gir de besøkende en dårlig brukeropplevelse. Google skanner derfor alle sider de finner for skadelig malware og utelukker eller nedgraderer sider de finner med slikt innhold, samtidig som de gir folk beskjed om dette i sine søkeresultater for å unngå at folk klikker på skadelige nettsteder som inneholder malware.
- Responsivt design – nettsider som ikke har et responsivt design som tilpasser nettsiden til mobile enheter blir nå straffet i søkeresultatene til Google, da slike nettsteder gir en dårlig brukeropplevelse for alle som ikke surfer med sin smarttelefon, i følge Google. Sørg derfor for at du benytter deg av et responsivt design hvis du ønsker en topp-plassering i Google.
- Tekniske feil – sider som ikke virker eller som ikke kan vises korrekt på grunn av tekniske feil gir de besøkende en dårlig brukeropplevelse og straffes derfor av Google. Gå derfor grundig igjennom hele ditt nettsted og sørg for at du ikke bruker «ikke-søkemotorvennlige» teknologier, har brutte lenker eller komponenter på siden din som ikke virker. Google straffer ikke «ikke-søkemotorvennlige» teknologier, men siden Google ikke klarer å lese innholdet og indeksere innholdet i sider og komponenter laget i et frame-set, iFrame, Flash-filer o.l., blir resultatet det samme som om du ble straffet. Styr derfor unna dette, så langt det lar seg gjøre.
- Server konfigurasjon – er webserveren du bruker ikke konfigurert korrekt i forhold til hvordan søkemotorenes søke-roboter jobber, står du i fare for at søke-robotene ikke klarer å lese og indeksere alle filene i nettstedet ditt. Skjer dette går dette selvfølgelig utover rangeringen din i Google. Sjekk derfor for at webhotellet du velger er et «søkemotorvennlig» webhotell.
- Sikkerhet – er noe som Google begynner å vektlegge i stadig større grad etter en eksplosiv vekst i hacking, spamming, overvåkning og annen uønsket atferd. Jo sikrere nettstedet er uten at det går ut over brukerfunksjonaliteten, jo større tillit får du av Google, og med tilliten øker rangeringen i søkeresultatene. Vurder derfor å gå over til å bruke et godkjent SSL-sertifikat for å kryptere kommunikasjonen mellom serveren og de besøkende for å gjøre det umulig å sette opp lytteposter som kan snappe opp informasjonen som utveksles. Google premierer slike tiltak, så lenge dette ikke blokkerer søke-robotene eller ødelegger brukeropplevelsen ellers.
White-Hat SEO
White-Hat SEO er en metode som dreier seg om å øke SEO uten bruk av «skitne triks». Black-Hat SEO er til sammenligning det å øke SEO med bruk av «skitne triks» og Gray-Hat SEO ligger i en gråsone mellom de to andre metodene. White-Hat SEO innebærer gjerne tiltak som Google selv anbefaler.
Vi har tidligere nevnt tre bærebjelker som kan bidra til å få tillit hos Googles, det vil si autoritet, innhold og alder på domene. Disse reglene gjelder uansett.
Unngå forstyrrende elementer
Brukeren bør ikke drukne i reklame øverst på nettsiden, og det bør heller ikke være store bilder øverst. Videre bør teksten på toppen være enkel å forstå, altså være i klartekst. Teksten bør være såpass interessant, at brukeren har lyst å skrolle nedover.
Googles anbefalinger
Dette er noen av anbefalingene fra Google for effektiv White-Hat SEO:
-
Kvalitet på innhold er den viktigste faktoren.
-
Gode navigasjonsmuligheter er avgjørende for brukervennlighet.
-
En god oversikt – nettsiden bør ha sitemap, gjerne både for søkemotorer, og en side med en oversikt over alt innhold på nettsiden.
-
Lenker – nettsiden bør absolutt ha lenker, men ikke for mange. Google svartelister nettsider med overdreven bruk av lenker, fordi dette er karakteresert som spam.
-
Klartekst – nettsiden bør være basert på nøkkelord. Det betyr at nettsiden bør har en klar fokus på et tema. Hold deg til saken, og unngå utenomsnakk.
-
Bilder – skriv gjerne et ord eller tekst for ALT-attributtene i IMG-taggene for bilder. Dette er nyttig for Google, som ikke kan lese bilder.
-
Første delen av en nettside er viktig – den delen av en nettside som brukeren kan se uten å skrolle nedover nettsiden, er veldig viktig. Her får brukeren et førsteinntrykk, og det er dette som er avgjørende for suksess eller fiasko. Det er også slik Googles algoritmer jobber, nemlig basert på brukeropplevelser. Hvis ikke den øverste delen av en nettside skaper interesse eller er klar nok, er brukeren ikke interessert.
Velg tittel (overskrift) med omhu. En god tittel på en nettside er utrolig viktig for Google. Dette er det første brukerne ser når du bruker en søkemotor. Tittelen bør være både kort og beskrivende – den bør være en beskrivende setning og ikke tørre søkeord.
En tittel bør inneholde flere ord enn kun viktige nøkkelord, altså en beskrivende setning. Tittelen bør skille seg ut fra andre lignende nettsider, altså bør den være spennende, fengende og interessant. Tittelen bør vekke følelsesreaksjoner, noe som gjør at leseren har lyst å klikke på lenken.
Tittelen bør være forskjellig fra en ingress, eller den første setningen etter tittel, du bør med andre ord unngå repetsjon.
-
Fiks døde lenker – sjekk regelmessig at alle lenker i nettsiden din fungerer. Dette øker kvaliteten på nettsiden, og det liker Google.
-
Vær forsiktig med proprietær teknologi – unngå å bruke for mye JavaScript, java og Flash på nettsiden. Bruk heller HTML og CSS.
-
Robots.ext – bruk gjerne filen robots.txt, som gir beskjed til søkemotoren hvilke nettsiden som skal indekseres, og hvilke sider som bør utelates.
-
Reklame og grafikk – unngå å bruke for mye reklame og grafikk på nettsuiden.
-
Sats på standarder – unngå å lage nettsiden din for spesifikk nettleser. Nettsiden bør være uavhengig av nettleser.
Google kan svarteliste nettsiden din
Hvis du prøver å oppnå høy tillit i løpet av kort tid, kan dette ha motsatt effekt. Google kan finne ut av dette, og gi nettsiden din laverer rangering.
Google Sandbox er et løst begrep som kan beskrives som Googles måte å «straffe» nettsider på. Nettsider som ikke har Googles tillit, eller som har mistet denne tilliten, havner i Google Sandbox, som også kalles for Google Penalty, Sandboxing og Sandbox Effect. Har nettsiden din en gang havnet i sandkasse, er det veldig vanskelig å «renvaske» siden.
Hvorfor/hvordan havner nettsider i Googles sandkasse?
Prøver du å manipulere søkeresultatene i Google, kan nettsiden havne i Googles sandkasse. Et klassisk eksempel er ferske nettsider med et helt nytt domene, og eierne prøver å påvirke rangering på kort tid, uten å først oppnå tillit hos Google.
Før 2011 var det forholdsvis enkelt å registrere et nytt domene, og oppnå høye rangering hos Google, på kort tid. De brukte såkalt Black-Hat SEO-teknikker for manipulere rangeringen. Googles nye algoritmer satte stopper for dette, blant annet ved at ferske domener ikke automatisk får tillit hos Google. Nye domener som prøver å manipulere rangering, kan havne i Googles sandkasse.
Prøver du å overoptimalisere nettsiden din kan den havne i Googles sandkasse. Overoptimalisering kan for eksempel bety at du prøver å generere veldig mange lenker fra samme kilde i løpet av kort tid, for eksempel en dag. Hvis alle lenkene inneholder samme nøkkelord, da er du i trøbbel.
Nettsiden kan også havne i Googles sandkasse hvis den ikke har et unikt innhold, det vil si hvis innholdet er mer eller mindre kopiert fra andre nettsider.
Sjekk om nettsiden din er blitt svartelistet
Det finnes ganske mange nettsider som kan brukes til å sjekke om en nettside er blitt svartelistet av Google, blant annet denne: Sandbox Checker.
Black-Hat SEO
Black-Hat Batch er et begrep som innebærer optimalisering av SEO med «skitne triks». Det dreier seg om spamming av søkemotorer, og hensikten er å manipulere indekser i søkeomotorene. Dette kan blant annet gjøres ved å sende tusenvis av lenker, i ulike formater, for å øke søkerelevansen til det som i utgangspunktet er en nettside med lav kvalitet.
Det kan også gjøres ved å skrive masse søkeord i META-taggen i den aktuelle nettsiden, men denne metoden brukes ikke lenger. Søkeordene kan også legges inn i selve nettsiden. Hensikten er at Google skal oppdage søkeordene, og dermed øke relevansen for den aktuelle nettsiden. Prøver du deg på denne metoden, vil din nettside sannsynligvis bli svartelistet av Google.
En variant av Black-Hat SEO er å sende en variant av samme nettside til søkemotorer, og en annen variant til mennesker. Dette er mulig med videresending av nettsiden avhengig av hvem besøkeren er.
Usynlig tekst er en Black-Hat SEO variant. Dette er mulig med en CSS-kode, for eksempel med skriftfarge som er den samme fargen som bakgrunnsfargen i nettsiden. Da kan du pøse på med søkeord, uten at noen ser det, med unntak av søkemotorer. Denne metoden fører til at Google svartelister din nettside.
«Link farming» er et klassisk eksempel på Black-Hat SEO. Du lager tusenvis av lenker som peker på din nettside. Dette er lenker som ikke har noen funksjon, annen enn å spamme og lure søkemotorer.
«Content farming» dreier seg om å skrive artikler med «søppeltekst» som ikke er veldig nyttig for mennesker, men som har til hensikt å manipulere søkemotorer. Dette er en metode som var vanlig for noen år tilbake, men Google har klart å bekjempe dette med nye algoritmer.
Gray-Hat SEO
Gray-Hat SEO ligger i et grenseland mellom Black-Hat SEO og White-Hat SEO. Her kan det dreie seg om å justere reglene litt til din fordel, men uten bruk av skitne triks, altså uten at nettsiden din blir svartelistet i Google Sandbox. Bruk denne metoden med forsiktighet, fordi det er lett å tråkke feil og risikere å få nettsiden svartelistet av Google – du bør rett og slett vite hva du driver med før du prøver Gray-Hat SEO.
«Link Farming» kan brukes på en måte som ikke er negativ, en måte som er naturlig og ikke er et skittent triks. Denne metoden bør man likevel være forsiktig med.
PageRank
PageRank er en algoritme som Google bruker til å rangere nettsider i sin søkemotor. Utgangspunktet for rangering av nettsider er autoritet, noe som viser seg ganske vanskelig å påvirke – du må jobbe ganske hardt med nettsiden din for å klare det.
Autoritet betyr hvor viktig eller seriøs Google anser din nettside. Når andre nettsider lenker til din nettside, øker autoriteten til din nettside. Jo større autoritet de andre nettsidene (som lenker til din nettside) har, jo mer øker autoriteten til din nettside.
«Problemet» er at PageRank oppdateres forholdsvis sjelden, kun hver tredje eller fjerde måned. En endring skjer med andre ord ikke over natta, selv om du har klart å skaffe kvalitetslenker som peker til din nettside.
PageRank bruker en skala fra 0 (dårligst) til 10 (best), og har følgende kategorier:
-
0 – 2– dette er nettsider som kategoriseres som under gjennomsnittet. Dette er nettsider som har nettopp startet, og/eller som har begrenset autoritet. De aller fleste nye nettsider ligger i denne kategorier.
-
3 – 5 – dette er gjennomsnittsnettsider, men samtidig er det en god prestasjon hvis en nettside klarer dette.
-
6 – 7 – her er nettsider som har autoritet som er over gjennomsnittet. Denne kategorien er ganske vanskelig å oppnå.
-
8 – 10 – dette er de beste av de beste nettsidene på nettet. Her finner du nettsider som google.com, youtube.com og facebook.com. Her finner du også norske nettsider som nrk.no og vg.no.
Du kan bruke nettsiden checkpagerank.net til å sjekke hvilken PageRank spesifikke nettsider har. Her er noen eksempler:
- vg.no: 7/10
- startsiden.no: 6/10
- nrk.no: 8/10
- facebook.com: 9/10
- google.com: 9/10
- twitter.com: 10/10